مهارت های تدریس برای یک معلم موفق در کلاس درس

انسان آموختن را از لحظه تولد آغاز می کند و در طول زندگی ادامه می دهد . خانواده و اجتماع بخشی از آموزه های او را در برمی گیرند اما حضور او در مدرسه و کلاس درس مهم ترین بخش این فرآیند است . و از همه مهم ترین زمانی است که او در کنار معلم می آموزد . شاید بتوان گفت معلم بیشترین سهم را در تربیت و آماده کردن دانش آموز برای حضور در جامعه دارد. تدریس یک رابطه متقابل است که هم معلم از دانش آموزان تاثیر می پذیرد و هم دانش آموزان تحت تاثیر او قرار می گیرند و هدف نهایی آن یادگیری است . قطعا هر چه معلم به مهارت ها و فنون تدریس بیشتر آگاه باشد این تاثیر عمیق تر خواهد بود .
به طور کلی مهارت های تدریس را می توان به سه دسته تقسیم کرد .
مهارت های قبل از تدریس
مهارت های ضمن تدریس
مهارت های پس از تدریس
در اینجا به طور خلاصه مرور می کنیم
الف – مهارت های قبل از تدریس
این بخش به فعالیت ها و اقداماتی که معلم قبل از شروع درس می بایست انجام دهد اشاره می کند و به طور کلی به دو گروه تقسیم می شود .
1- طراحی سالانه برنامه تدریس
طراحی برنامه درسی سالانه به معلم کمک می کند که کل فرآیندی که در یک سال تحصیلی و دو ترم آموزشی دارد را پیش بینی کرده و بتواند برنامه مدون و زمان بندی شده برای انجام فعالیت های خود در نظر بگیرد
2- طراحی روزانه برنامه تدریس
طرح درس روزانه برنامه ای است مدرن و سنجیده که معلم برای یک جلسه از تدریس خود آماده می کند .تهیه طرح درس روزانه به معلم کمک می کند فعالیت های آموزشی ضروری را تدوین و یکی پس از دیگری اجرا نماید و نتایج آن را در مراحل بعدی آموزش استفاده کرده و مشکلات احتمالی را برطرف نماید . همچنین داشتن برنامه مدون اعتماد به نفس معلم را بالا می برد .
ب) مهارت های ضمن تدریس
مهارت های ضمن تدریس شامل موارد زیر می شود :
1- اجرای آزمون رفتاری ورودی
2- برقراری ارتباط
3- تمرکز بخشی
4- آماده سازی
5- ارائه درس جدید
6- جمع بندی
7- برقراری نظم در کلاس درس
1- اجرای آزمون رفتار ورودی
رفتار ورودی مهارت ها و توانایی هایی هستند که دانش آموزان قبل از شروع درس جدید می بایست دارا باشند . اما از آنجایی که در یک کلاس درس سطح توانایی ها و مهارت های یکی نیست ، معلم می تواند با یک آزمون رفتاری تشخیصی سطح توانایی هایی که دانش آموزان دارا هستند یا نیستند را بسنجد .
2- مهارت برقراری ارتباط
رابطه معلم با شاگردان در کلاس درس از پیچیده ترین روابط انسانی است و به علت های مختلفی مثل تواناییها ، شرایط خانوادگی ، موقعیت مکانی و… بستگی دارد . از آنجا که مهم ترین و عمده ترین مسئله ای که در ضمن تدریس وجود دارد ارتباط موثر بین معلم (به عنوان پیام دهنده ) و دانش آموز (به عنوان پیام گیرنده ) است ، معلم می بایست بیشترین تلاش خود را برای برقراری این ارتباط به خرج دهد .
عوامل مختل کننده در ایجاد این ارتباط عبارتند از :
مربوط به معلم : نارسایی صدا ، نامفهوم بودن بیان ، بی حوصلگی و کسالت ، داشتن لهجه ، ضعف شنوایی و بینایی ، عدم آشنایی کامل با اصول و فنون معلمی و عدم تسلط کافی به مطلبی که تدریس می کند .
مربوط به دانش آموز : دانش آموزان ممکن است عوامل مثل حواس پرتی ، اضطراب ، کمرویی و خودنمایی ، ضعیف بودن در درس ، ضعف بینایی و شنوایی و ضعیف بودن در بیان را داشته باشند .
مربوط به پیام : پیام ممکن است مبهم و نارسا ، بسیار مشکل یا بیش از حد آسان باشد . همچنین ممکن است پیام با ذوق و علاقه ی دانش آموز تنظیم نشده باشد .
مربوط به وسایل و محیط : ممکن است وسایل صوتی و تصویری که معلم می خواد با آن تدریس کند قطع باشد و یا سر وصدای شاگردان در حیاط مدرسه و رفت و آمد افراد و اتومبیل و …. مانع برقراری ارتباط در کلاس درس شود .
3- مهارت های تمرکز بخش
یکی از وظایف معلم این است که عوامل مخل ارتباط را برطرف نماید و به عواملی که توجه دانش آموزان را جلب و متمرکز می کند دقت نماید . از جمله این عوامل :
الف) توجه به نقش صدا و بیان معلم در هنگام تدریس
ب) حرکت معلم در کلاس درس می تواند توجه دانش آموزان را جلب کند
ج)توجه دادن کلامی و غیر کلامی مانند اشاره کردن به چیزی یا به طور مثال بیان این که به تابلو توجه کنید
د) ایجاد تنوع در برقراری رابطه بین افراد در کلاس درس :
معلم می تواند با ایجاد تغییر در شکل رابطه متقابل بین افراد کلاس توجه دانش آموزان را به جریان تدریس در کلاس درس جلب نماید . این روابط می تواند بین : معلم و شاگرد – معلم و شاگردان – شاگرد با شاگرد – شاگرد با شاگردان و گروهی از شاگردان با گروهی از شاگردان دیگر باشد .
ه) سکوت : سکوت یکی از فنونی است که باعث تمرکز دانش آموزان می شود ومی تواند به تشخیص معلم بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد .
ن) به کار گیری حواس مختلف : معلم با توجه به موضوع درس می تواند از حواس مختلف مانند نشان دادن تصویر یا گوش کردن به صدایی خاص و یا تفاوت نرمی و زبری استفاده کند .
4- مهارت آماده سازی
آماده سازی فعالیتی است که معلم سعی می کند از طریق آن ارتباط موثری بین تجربیات قبلی ، نیازها و انتظارات دانش آموزان با هدف های آموزشی کلاس درس برقرار کند .
هدف از آماده سازی کلاس درس : تمرکز حواس دانش آموزان ، معرفی غیر مستقیم موضوع درس ، ایجاد علاقه ، انگیزه و کنجکاوی دانش آموزان برای یادگیری مطالب جدید
یادآوری درس قبل ، خواندن شعر ، داستان کوتاه ، نمایش عکس و … نمونه های از روش های آماده سازی هستند .
5- مهارت ارائه درس جدید
شامل دو مهارت است :
الف ) مهارت در انتخاب و تنظیم مطالب درس جدید
مطالبی که پس از آمادگی دانش آموزان ارائه می شود باید دارای نظم منطقی و پیوستگی باشد . معمولا این نظم و ترتیب در کتاب درسی رعایت می شود اما معلم می تواند به صلاحدید خود نظم و ترتیب ارائه مطالب را تغییر دهد . البته نکته ای که باید به آن دقت داشت این است که گفتن نکات و مطالب فراوان همراه با ارائه درس که پیوستگی منطقی با یکدیگر ندارند درک آن را برای دانش آموز دشوار می کند . باید حجم مطالب متناسب با توانایی های دانش آموزان در نظر گرفته شود .
ب) مهارت در انتخاب ارائه روش تدریس :
پس از اینکه معلم با روش های گوناگون ارائه تدریس آشنا شد به هنگام ارائه درس از یک روش استفاده نمی کند مثلا ضمن سخنرانی در هنگام تدریس ، از روش پرسش و پاسخ و … استفاده می کند .
6- مهارت جمع بندی
منظور از جمع بندی نتیجه گیری از مطالبی است که توسط معلم یا شاگردان ارائه می شود . معلم می تواند با یک جمع بندی خوب ، حس موفقیت و مهارت را در دانش آموزان تقویت کند .
7- مهارت برقراری انضباط در کلاس درس
معلم می تواند با شناخت عواملی که باعث بر هم زدن نظم کلاس می شود ، شیوه صحیح برخورد با آن را بیابد
اصولا بر هم خوردن نظم کلاس ناشی از دو دسته عوامل می شود
عواملی که به معلم بستگی دارد مانند : تحقیر دانش آموزان ، اجرای مقررات خشک و اجباری ، توجه خاص به عده ای از دانش آموزان ، تشویق مبالغه آمیز ، صحبت خصوصی با برخی از دانش آموزان
عواملی که به دانش آموزان بستگی دارد مانند رفتارهای حرکتی و کلامی نا به جا ، بی اعتنایی ، وضعیت های نادرست بدنی ، رفتار قدرت طلبانه
ج ) مهارت های پس از تدریس
1- جمع بندی و نتیجه گیری
در این مرحله معلم به همراه فراگیران به جمع بندی مطالب آموزش داده شده می پردازد و در صورت وجود نقص مطالب را کامل می کند .
2- ارزشیابی تکوینی
معلم برای اطمینان از اینکه دانش آموزان درس را به طور کامل یاد گرفته اند به ارزیابی شفاهی ، کتبی ، پرسش و پاسخ و … می پردازد
3- تعیین تکلیف
در پایان جهت درونی شدن مفاهیم ارائه شده معلم تکالیفی را بر اساس توانایی های دانش آموزان تعیین می کند
- لینک دانلود به صورت پارت های 1 گیگابایتی در فایل های ZIP ارائه شده است.
- در صورتی که به هر دلیل موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید به ما اطلاع دهید.
پسورد فایل : پسورد ندارد گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید